In een inspirerende anekdote benadrukt Reinder Rustema het belang van bewust autogebruik en de uitdagingen die gepaard gaan met het stimuleren van alternatieve vervoerswijzen. Hij deelt zijn ervaring met enkele buren die, hoewel ze de auto zelden nodig hebben, deze nog steeds beschouwen als een “handig backup plan”.
“Ik ken nota bene een aantal buren voor wie de auto niet echt nodig is, maar een handig backup plan voor als je er een nodig hebt. Ze fietsen bijna alles. Voor die buren is het gebruiken van openbaar vervoer absurd, want voor die auto hebben ze al betaald en de extra kost per kilometer is veel lager dan die voor openbaar vervoer (met name voor bestemmingen in autoland, buiten de stad). Ze zouden voor de huurauto van MyWheels moeten kiezen, maar de overstap is onaantrekkelijk zolang ze een oude al afgeschreven auto hebben, weinig rijden en een goedkope bewonersparkeervergunning betalen.
Nota bene, dit zijn buren die veel fietsen in de stad en tot en met hun studententijd nooit een auto hadden. Ging prima. Ze vinden fiets en trein ook een prima optie waar ze goede herinneringen aan hebben. Alleen sinds ze een auto hebben (voor klussen in de provincie soms, bezoek aan oma en uitwedstrijden kinderen of met surfplank naar het strand) is die trein duurder en net iets minder makkelijk.”
Deze anekdote benadrukt het belang van het stimuleren van een verandering in mentaliteit en het verminderen van autobezit. Het laat zien dat zelfs mensen die gewend zijn om te fietsen en openbaar vervoer te gebruiken, kunnen worden beïnvloed door de kosten en het gemak van het bezitten van een auto. Het illustreert de complexiteit van het creëren van een rechtvaardigere straat en de noodzaak om verschillende aspecten, zoals kosten, gemak en alternatieven, in overweging te nemen bij het bevorderen van duurzame mobiliteit.
Concrete lessen voor anderen:
Parkeerdruk als criterium: Het is belangrijk om rekening te houden met de parkeerdruk bij het overwegen van veranderingen in parkeerfaciliteiten. Ambtenaren baseren hun besluiten vaak op de parkeerdruk. Als de parkeerdruk te hoog is of door een ingreep te hoog wordt, kan dit leiden tot overlast, zoals parkeren op de stoep, dubbel parkeren en zoekverkeer. Het is essentieel om de mogelijke gevolgen van het verminderen van parkeerplekken zorgvuldig af te wegen.
Waterbedeffect: Het is belangrijk om rekening te houden met het waterbedeffect bij het nemen van maatregelen die de straat rechtvaardiger maken. Het hypothetische voorbeeld van een autovrije straat kan leiden tot een verschuiving van problemen naar omliggende straten, waar automobilisten hun auto willen parkeren. Een holistische aanpak is nodig om de leefbaarheid in de hele omgeving te verbeteren.
Verminderen van parkeervergunningen en autobezit: Het verminderen van het aantal parkeervergunningen voor inwoners en het stimuleren van het bezitten van minder auto’s zijn belangrijke stappen richting een rechtvaardigere straat. Dit kan de parkeerdruk verminderen en alternatieve vervoerswijzen zoals fietsen en openbaar vervoer bevorderen.
Overstappen op gedeelde mobiliteitsoplossingen: Het promoten van gedeelde mobiliteitsdiensten, zoals autodelen via platforms zoals MyWheels, kan een aantrekkelijk alternatief zijn voor individueel autobezit. Het kan helpen bij het verminderen van kosten, het vrijmaken van ruimte en het bieden van flexibiliteit in mobiliteit, vooral voor mensen die weinig rijden.
Indien u meer wilt weten, aarzel dan niet om contact op te nemen met Reinder Rustema, via reinder@rustema.nl.
Wil jij ook een rechtvaardige straat?