Wij denken dat de principes voor een rechtvaardige straat vragen om het uitproberen van digitale handhaving, omdat het kunnen overtreden van de snelheidslimiet (30 km/u) een bedreiging vormt voor de andere principes.
Sinds enige decennia (sinds GPS-technologie breed beschikbaar is) is het mogelijk om de snelheid van gemotoriseerde voertuigen van buitenaf te begrenzen binnen bepaalde zones. Die technologie, die ISA (Intelligent Speed Adaptation) wordt genoemd, wordt al toegepast in het buitenland op bijvoorbeeld elektrische huursteps. Voor milieudoeleinden wordt een vergelijkbare technologie ingezet. Een aantal hybride auto’s herkent milieuzones en schakelt automatisch over naar de elektrische rijmodus.
Wat voor de ontwikkeling van deze technologie nodig is, zijn gemeentebesturen en bedrijven die mee willen denken over en ruimte willen geven aan nieuwe experimenten met digitale handhaving in (dichtbevolkt) stedelijk gebied. Dat kunnen taxibedrijven of pakketdiensten zijn die hun verantwoordelijkheid willen nemen in het voorkomen van verkeersongevallen, verzekeringsbedrijven die een business case zien in lagere schadeclaims en bovenal: politieke besturen die samen met dit soort partijen op een nieuwe en fundamenteel andere manier voor verkeersveiligheid willen zorgen in hun gemeente of provincie.